Leden

ITC Holland Transport houdt focus op kwaliteit

De geschiedenis van International Tanktransport Company (ITC) Holland Transport gaat helemaal terug tot aan de jaren ’20 toen de familie in Reek begon, destijds nog met paard en wagen onder de naam Linders. Het werd pas ITC in de jaren ’90 toen Dominicus en Anita van Schaick-Linders aan het roer stonden. In 2009 werd de locatie in Reek te klein en verhuisde het bedrijf naar Oss. Inmiddels staat alweer de vierde generatie in de startblokken. Samen met zijn zus Dionne leidt Nick van Schaick het bedrijf met zo’n 150 medewerkers, een kleine 70 trucks en 110 tankcontainers naar de toekomst. “De focus blijft ongewijzigd gericht op kwaliteit en operatie. We willen de beste in onze branche zijn, niet de grootste.”

Nichemarkt
De ouders van Nick en Dionne hebben zich vanaf 1995 gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare levensmiddelen zoals plantaardige oliën en vetten, zuivelproducten, vruchtensappen, vruchtenconcentraten, cacaoboter en cacaomassa. “Een nichemarkt waar wij in Nederland misschien een vijftal echte concurrenten kennen”, legt Nick uit. Wat niet wil zeggen dat de business automatisch binnen blijft komen. “Zo zijn er startups die zich met lage prijzen agressief op de markt begeven en we moeten om de zoveel jaar opnieuw tenderen, bijvoorbeeld wanneer er nieuwe inkopers in dienst komen of als contracten aflopen. Maar we hebben gelukkig veel langlopende relaties en we zien klanten regelmatig na een tijdelijke overstap terugkomen.”

Lokale verbinding
ITC opereert voornamelijk met tankopleggers in het wegtransport in de Benelux en Duitsland. Voor langere afstanden worden er intermodale oplossingen geboden met tankcontainers. “We hebben vaste partners in Noord-Italië en Engeland die voor ons de containers van de trein of boot halen. Andersom doen onze mensen dat hier weer voor hen.” Een goede samenwerking waar je op kunt vertrouwen is belangrijk als je inzet op de hoogste kwaliteit. Dat geldt ook dichterbij huis. “Ik werk al sinds mijn 15e in het bedrijf maar als het om de aansturing gaat, kom ik nog maar net kijken. Vandaar dat mijn eerste prioriteit nu uitgaat naar de interne organisatie. In de nabije toekomst hoop ik meer tijd te krijgen om collega-ondernemers te ontmoeten, onder andere bij het Logistiek Platform Oss. Ik hecht veel waarde aan de lokale verbinding; ook al is ieders business anders, je kunt veel van elkaar leren”, vindt Nick.

Ambitie
De ambitie is goed te blijven aansluiten bij de klantvraag. “En die wordt steeds veeleisender. Denk aan het real time kunnen volgen van een lading, on time delivery en de strengere eisen aan voedselveiligheid en hygiëne. Ontwikkelingen in IT die hierbij kunnen helpen, volgen we op de voet. Binnen het LPO zou ik van anderen graag eens horen waar zij goede ervaringen mee hebben. En ook als het gaat om het promoten van het chauffeursvak kunnen we elkaars steun erg goed gebruiken. Wij werken niet met buitenlandse constructies en betalen chauffeurs alleen uit aan de hand van de Nederlandse CAO en dat houden we graag zo. Het verloop onder onze mensen is erg laag, mede daardoor zijn er redelijk wat die tegen de pensioenleeftijd aanlopen. Ik maak best zorgen over de nieuwe aanwas die straks onvermijdelijk nodig is. Door de strikte richtlijnen is het niet meer het vrije beroep van vroeger, dus hoe houden we werken in onze branche toch “sexy”? Dat zullen we met z’n allen moeten doen.”