Leden

Vetipak nu ook actief in Personal Care

Vetipak heeft een vliegende start gemaakt in een nieuwe markt: Personal Care. Daarvoor heeft de Osse verpakkingsspecialist ruim 2 miljoen euro geïnvesteerd in een volledig geconditioneerd pand en hoogwaardige nieuwe technologieën, waaronder volautomatische productielijnen en robottechnologie. Een van de eerste opdrachtgevers van de nieuwe dochteronderneming is het home & body-merk Rituals.

Vetipak Personal Care verpakt met name de wat complexere promotionele verpakkingen en seizoensverpakkingen. Daarnaast ontwikkelt het innovatieve oplossingen voor onder meer luxere geschenkverpakkingen, zoals ‘rigid boxen’. Hiervoor wordt state of the art technologie (onder andere van Emmeci) gecombineerd met handmatig werk. Ook is het pand hiervoor volledig aangepast aan de eisen van deze nieuwe markt, onder meer op het gebied van temperatuur, luchtkwaliteit en de opslag van (gevaarlijke) goederen.

Meteen toonaangevend
Daarmee verovert het bedrijf wederom een nieuwe markt op de ‘Vetipak-manier’: met volle overtuiging. Chief Commercial Officer Mark van der Burgt: “Als we kansen zien die passen bij onze strategie, dan durven we de lat hoog te leggen en fors te investeren om meteen toonaangevend in die markt te worden. In dit geval doen we dat vooral door achterwaarts te integreren. Dat verlaagt de complexiteit van het proces aan de kant van onze opdrachtgevers, evenals hun kosten. Daarnaast leveren we als superspecialist ook met onze kennis veel toegevoegde waarde. Bovendien worden onze opdrachtgevers minder afhankelijk van de arbeidsmarkt.”

Van 60 naar 100 medewerkers
De activiteiten voor de Personal Care-markt zijn ondergebracht op een van de bestaande Vetipak-locaties in Oss. Daar is vorig jaar opgestart met 60 medewerkers en inmiddels worden alle voorbereidingen getroffen om op te schalen naar 2 diensten met bijna 100 mensen, maar de verwachtingen zijn dat het aantal medewerkers nog verder zal stijgen. De activiteiten die op deze locatie plaatsvonden – grotendeels handmatig werk – hebben een plek gekregen op drie andere Vetipak-locaties: in Oss, Veghel en Zeewolde. 

Groeistrategie
De nieuwe activiteit is een bewuste stap in de groeistrategie van Vetipak. Het bedrijf is nu actief in vijf markten: Food, Confectionary, Petfood, Consumer Electronics en nu dus Personal Care.

We groeien niet om de groei, maar omdat schaalvergroting enorme voordelen biedt. Mede daardoor kunnen we immers stevig investeren, blijven innoveren en uitgroeien tot de nieuwe standaard in elke markt die we betreden. Daar profiteren onze opdrachtgevers van én het biedt de nodige extra werkgelegenheid.

Van der Burgt