Special Weg van de Toekomst
Voor oud-wethouder Jan van Loon, die er zijn project van maakte, is de N329 de investering van 83 miljoen euro dubbel en dwars waard. Het is tien jaar geleden dat de bouw van de weg van de toekomst in Oss helemaal klaar was. “Ik kijk er nog altijd met veel genoegen op terug.”
Dtv Nieuws maakte een special over het tienjarig bestaan van de weg. De belangrijkste vraag: mag de N329 nog steeds de weg van de toekomst genoemd worden? “Ja, dat mag”, vindt Van Loon. “Sommige dingen zijn er niet van gekomen, maar we hebben de weg en dat is het allerbelangrijkste voor Oss.”
Bekijk via de button hieronder de video van Dtv Nieuws Oss-Bernheze.
“We hebben het risico genomen om dingen uit te proberen. Dan heb je ook kans dat er dingen mislukken.”.
Leo de Hoogt, voormalig projectleider
Technische snufjes
Hij verwijst hiermee naar bepaalde technologische ontwikkelingen zoals pleasent pass en flow man. Eerstgenoemde was een interactieve quiz in een fietstunnel waardoor fietsers zich meer op hun gemak zouden voelen. En flow man was een systeem met lichtjes vlakbij Nieuw-Zevenbergen die de automobilist in een flow met groen licht langs de stoplichten zou leiden. “Dat vind ik nog steeds jammer. In 2015 is de weg overgedragen naar een andere wethouder. Er lag minder prioriteit. Als ik er had gezeten, had ik er bovenop gezeten om de groene lichten alsnog voor elkaar te krijgen.”
Projectleiders Leo de Hoogt en Patrick Megens zijn trots op het project waar ze destijds bij betrokken waren. “We hebben het risico genomen om dingen uit te proberen. Dan heb je ook kans dat dingen mislukken. Maar 90 tot 95 procent van het project is wel gelukt.”
Energieneutraal
De afgelopen tien jaar hebben de zonnepanelen rond de weg ruim 2,2 miljoen kilowattuur aan energie opgewekt. “De weg is daarmee meer dan energieneutraal”, zegt Megens. “Dit zijn nog steeds dingen waar andere projecten een voorbeeld aan kunnen nemen”, weet De Hoogt. “CO2-neutraal bouwen wordt nog maar mondjesmaat toegepast. Ik hoop dat dit over twintig jaar gemeengoed is en het zodoende niet meer de weg van de toekomst is.”
Journalist Dan Wildeman volgde het project vanaf het begin voor het Brabants Dagblad. Hij stond aan de basis van een extra katern over de provinciale weg. Wildeman vindt dat ‘weg van de toekomst’ nooit een goede benaming is geweest. “Toekomst houdt op, op het moment dat het begint.” Daarnaast zijn werkgevers volgens hem de afspraak niet nagekomen om vrachtverkeer van de Dorpenweg te weren. “De werkgevers hebben hier nog een schone taak te vervullen.”
“Het is een fijne, goede weg, maar niet per se futuristisch”
Mireille Manders-Van den Boogaard, Vice Versa
Transportbedrijf Vice Versa maakt dagelijks gebruik van de N329. Alleen al van dit bedrijf rijden er per dag meer dan 100 vrachtwagens over. “Voorheen was het een betonnen weg met veel scheuren. Het rijdt nu een stuk fijner. We hoeven ook niet meer voor het spoor te stoppen”, vertelt Guus van den Boogaard die lang geleden chauffeur was voor het Osse transportbedrijf.
Mireille Manders-Van den Boogaard van de directie van Vice Versa ziet momenteel geen ‘extra surplus waarom het toekomstproof is’. “De groene golf zien we op meer plekken en zonnepanelen zijn echt de tijd van nu. Het is een fijne, goede weg, maar niet per se futuristisch.” Haar vader Tonnie vindt de term ‘de weg van de verbinding’ beter op zijn plaats.
Dit is een artikel van Dtv Nieuws.